tisdag 22 februari 2011

recept 17: hallonglass

















varför är det aldrig några desserter på paltkoma, undrar du. för att jag inte gillar tanken på dessert, svarar jag. hellre sött än salt, alltså hellre förrätt än efterrätt.
när jag bjuder folk på middag får dom nästan aldrig efterrätt. och det är ju orättvist egentligen. jag kan ju. jag kan ge dig allt - sött och salt, som alf sjunger så fint.
jag bara vill inte.

men okej, för den här gången.
låt dig inte luras av de få ingredienserna i det här receptet. jag lovar - i sin nästan löjliga enkelhet blir det succé varje gång. prova. jag går i god. funkar det inte går det bra att reklamera.

du behöver för fyra:
1 paket frysta hallon, lätt tinade (eller blåbär eller jordgubbar eller hjortron eller vad du vill, men syrligheten i hallonen blir bra)
vispgrädde
florsocker

krossa hallonen i matberedare / med mixerstav. mixa loss medan du häller i grädde tills konstistensen är som mannagrynsgröt. vänd ned så mycket florsocker att det det blir sött men fortfarande syrligt. frys in i portionsglas kanske två timmar, ta ut och fjäsk-dekorera med färska bär.




2 kommentarer: