måndag 14 februari 2011

recept 16: ceviche med lax, mango och koriander































första gången jag åt ceviche var i lund kanske 2001. jag hade flyttat dit från stockholm och det blev nyårsafton. nyårsafton i lund är mest dimmigt, alltså vädermässigt (höhö), och för en bergslagsjänta är det förstås lite kymigt. man saknar snön och kind-bitet. i lund är allt ju mest akademiskt och lite fesljummet.
iallafall, det var nyårsafton och jag var bjuden på sjurätters i en vindsvåning. det var anka, kommer jag ihåg. och det var ostron på isbädd som man åt under bar himmel på en dimmig terrass. det var första gången jag åt ostron också. kanske anka också förresten. det var jättemycket första gången-ät, märker jag.
och cevichen då. syrlig, musslig, fruktig, frisk. freakin' fantastic. minns den än idag, tio år senare. men det här är min mindre sofistikerade, mer publikfriande, variant.

för fyra små, alltså inte så hungriga, som en liten teaser bara:

  • färsk laxfilé, hjälp jag vet inte hur mycket, kanske...300 gram? 400?
  • 1-2 avocados
  • 1 stor rödlök
  • 1 stor citron
  • 3 lime
  • 1 mogen mango
  • 1 stor knippe färsk koriander (viktigt! om nån säger att den inte gillar koriander, smyg ned det ändå och den kommer att ändra sig)
  • 1 röd chili
  • salt, helst fling
  • svartpeppar
folk säger att man måste frysa färsk laxfilé något dygn innan man äter den, men det gäller inte norsk odlad lax. har du köpt sån behövs noll framförhållning.
och på riktigt, såhär lätt är det - tärna lax, avocado, mango. hacka rödlöken och chilin fint, hacka igenom koriandern lite snabbt. blanda allt i en skål. pressa över citrusfrukterna, en i taget och smaka av ifall det blir för syrligt. salta, peppra. låt stå tio minuter lägg upp i kanske glas. och sedär, bättre än skåne. och då är ändå skåne helt okej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar