tisdag 6 mars 2012

Recept 38: Saker jag åt i Paris.

Hej! Jag har varit i Paris och jobbat lite. Men framförallt kompisar, så har jag ätit. Ätit, ätit, ätit. Alldeles ensam var jag där, men vem behöver sällskap när det finns råbiffar, rödvin och små krabbor. Jag tänkte att ni skulle få se lite. Så recept 38 är ju egentligen inget recept alls, mer dassiga mobilbilder på olika rätter. Men i alla-freakin-fall.


1. Första lunchen. Löksoppa såklart, och ett glas chardonnay. Jag dammade av min köksfranska (den absolut enda franska jag kan) och beställde med hjälp av knackliga glosor. Soppan var tunn men hey spela roll, det var första dagen i Paris.




2. Efter en hel dags jobb: första middagen. Släpade mig i mitt komaliknande tillstånd runt hörnet från hotellet. Bodde i Montmartre: svårt att misslyckas med att släpa sig runt hörnet. En råbiff och en halv karaff rött på uteserveringen, under infravärmen. Både kvällen och råbiffen var magisk. Sen kom det en påträngande fransos och var mkt...fransk, och kvällen var till ända.



3. Frukost. Kaffet smakar annorlunda i Paris. Det är väl mjölken. Men det enda intressanta på bilden är gubbarna uppe i vänstra hörnet. Allvarligt. French much?



4. Åh. Ensamlunch på Le Grand Colbert. Oehörd upplevelse. Pigg linssallad, halv krabba. Fem av fem.







5. Paté på anka. Grynig, kraftig, god.



6. En till råbiff. Alltså, den första var godare. Jag tycker att råbiffar är som bäst när smakerna är så rena som möjligt och man får blanda själv. Här var färsen redan blandad och frittarna var mer som chips. Nja. Två av fem faktiskt.



7. Åh. Skumbad och chardonnay. Och vinflaskan inslagen i papper så fint. Jag lyssnade på Springsteen i badkaret och tittade på grannarnas fredagsförberedelser genom fönstret mot bakgården.



8. Ankleversallad med rökt ankbröst. Himmelsk. Anklever alltså. Den fina, obestämbara nougatiga smaken. Åh.



9. Sista kvällen. Det regnade ett mjukt regn, det var lördag, Paris små bistros var som parodier på sig själva i sin bistrohet och pittoreskhet. På en bakgata, lilla Rue Veron, hittade jag Le Colibrie. Åh, lilla Le Colibrie. Franska tanter i baren, oläslig meny på griffeltavla och en rundhylt kock som med ett jovialiskt "voila mademoiselle" själv bar ut maten till bordet.
Och ädelostköttet - topp tio godaste middag jag ätit i hela mitt liv.



10. Och well, den egentliga anledningen till att jag var där. Vi drack ett glas champagne och åt en snitt ihop, Bruce och jag. Inga konstigheter.


1 kommentar:

  1. Bruce får du knapra på själv, men resten!? Ja tack! /Patrick

    SvaraRadera