tisdag 13 mars 2012

Recept 39: Fläskkotlett med fänkålsrasp och potatisstomp



Älskar TV4:s "Mitt kök". Älskade dock TV4:s "Mitt kök" ännu mer när Filip och Jessica var kockar för OMG vad gulliga dom var.
Iallafall, jag brukar inspireras och igår inspirerades jag så till den milda grad att jag lagade fläskkotlett. hittade på ett annat recept, men slog tack vare dem så att säga ett slag för kotletten på den köttfria måndagen. Den blev fantastisk men kanske framförallt på grund av mitt nya favorittillbehör: citronmarinerad fänkål och zucchini.


Gud, "Fänkålsrasp och potatisstomp" förresten. Låter som en sån där talpedagog-ramsa.


För två och en matlåda:
3 feta fina fläskkotletter
1 fänkålsstånd
1 zucchini
1 röd chili
timjan
rosmarin
svartpeppar
ett gäng potatisar
2 stora citroner
smör
olivolja
salt


Lägg fram köttet. Mortla rosmarin, timjan, lite salt och svartpeppar (innan jag hade fått mormors gamla fina stenmortel av mamma brukade jag banka kryddor i en kökshandduk med hammare. På rick). Klappa in köttet med kryddblandningen och ställ åt sidan.
Skala potatisen och koka i saltat vatten.
Hyvla fänkålen och zucchinin fint med osthyvel eller på mandolin, lägg i skål. I med hackad chili (ej fröna), en skvätt olivolja och saften från två citroner. In i kylen medan potatisen kokar, 20 minuter kanske.
Ta ett glas vin under tiden.
Häll av potatisen, lite salt och peppar, en klick smör och krossa till önskad konsistens. Ta ur fänkålsblandningen ur kylen, blanda runt ännu en gång. Stek kotletterna på mycket låg värme (annars bränns kryddorna och det vill du inte). När de är klara, låt dem vila på en skärbräda några minter, det mår de bra av, det blir godare och du blir gladare. Under tiden, i med lite vatten eller vitt vin i pannan, fräs runt och sila sedan skyn.
Lägg upp: potatisstomp, kotletten ovanpå, toppa med grönsakerna och ringla sky på och runt. M-m.


Och du, bilden är gul. det är en mobilbild igen. Förlåt. I verkligenheten är rätten mycket vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar