onsdag 7 december 2011

Recept 35: Raggmunk på rödbeta, med spenat och getost




















Har ni sett "Mitt kök" i TV|4? Jag älskar de där två kockarna. Dom borde dessutom bli ihop, Filip och Jessica. Han sneglar så himla gulligt på henne när de står där och hackar.
När jag börjar sent på jobbet kollar jag alltid på deras middagstips på morgonen, och häromdan svängde Jessica ihop rödbetsbiffar. Utan Filip. Hon stod där alldeles ensam och rutan nästan skallrade för att dom inte var tillsammans.

Anyhow. Jag testade och såhär blev min version. Gott, lätt och nästan oförskämt billigt.
(För alltså - rödbetor. Alltså borstj. Alltså sillsallad. Alltså isterband med inlagda. Alltså åh.)

För två hungriga och en matlåda:
Ungefär en liter skalade, råriva rödbetor
2 fina ekologiska ägg
1 dl mjöl, cirka
Smör
1 påse färsk spenat
Nån god getost (eller feta eller motsvarande)
Lite balsamvinäger kanske
Salt
Peppar

Och såhär lätt är det: blanda de rivna betorna med äggen, mjölet och ordentligt med salt och peppar i en skål. Värm en rejäl klick smör i stekpanna, lägg i lagom stora platta klickar av smeten när smöret slutat fräsa. Stek fem minuter-nånting på varje sida, beror lite på hur stora du gör dem. Men ha inte dunderhög värme, då bränns de bara.
När biffarna är klara, över på tallrik, i med spenaten i det resterande smöret, svischa runt så den fräser loss lite lätt, några droppar balsamvinäger för syran, salta, över i skål. Spenaten toppas med smulad getost blir ett fint litet tillbehör till raggmunkarna.
Det var allt och glöm för guds skull inte att man kissar rött när man har ätit rödbetor. Alltså bli ej rädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar