fredag 10 juni 2011

recept 24: gin- och ingefärsgravad lax

















jag minns en gång, det var säkert på 90-talet, jag läste en intervju med pj harvey. jag älskade pj harvey. döpte en katt till polly efter henne. intervjun var förmodligen publicerad i tidningen pop, och handlade såklart om pj harveys låtar, och kanske litegrann om romansen med nick cave. men jag kommer bara ihåg en enda sak.
pj harvey älskade att pickla.
"jag är faktiskt ganska huslig", sa hon och beskrev hur hon donade runt i huset därhemma i england och picklade grönsaker och syltade och saftade och tyckte att folk brukade göra det mer överlag och jag kan inte hålla med mer.
att grava grejer är lite samma sak som att picka och lägga in. samma typ av, liksom. och det blir så fantastiskt gott och ändå gör man det bara ett par gånger om året, till nån jul eller påsk. så nu slutar vi alla med det, blir lite pj harvey och gör den här gin- och ingefärslaxen lite då och då.


jag gjorde såhär till en liten buffé för tre. måtten är ungefärliga, jag mätte inte supernoga.

en stor bit färsk laxfilé, kanske ett halvt kilo, gärna med skinnet kvar (ja, ska helst ha varit fryst i din frys ett par dygn innan om man ska vara pepplig)
3 msk socker
3 msk salt
1 msk hela vitpepparkorn
3 msk riven ingefära
1 stort knippe färsk dill
1/2 dl gin

bland salt, socker, stötta vitpepparkorn, riven ingefära och finhackad dill (jag tar även stjälkarna) till en gryning massa. om man vill ha mer ginsmak kan man krossa med ett enbär också. gnid in blandningen noga på den skinnfria delen av fisken. lägg laxen i en platspåse och häll på ginen. förslut noga noga, det behövs nog en plastpåse till så det inte läcker. in i kylen 1-2 dygn, helst 2, och vänd då och då. klappa om den.

bönsalladen på bilden? den gör vår mamma varje påsk. hon ska få gästblogga den nån gång - den är grym.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar