söndag 10 april 2011

recept 21: helt vanlig bearnaise.

















första gången jag såg eldkvarn var i hjuljärn kanske 1991. jag och anna duberg hade väl liftat dit med nån raggare i sommarnatten, de ärmlösa jeansjackorna duggade tätt och alla var lika fulla som dom brukar vara i bergslagsskogarna på somrarna och vintrarna och höstarna och vårarna.
eldkvarn kom lallande på led nedför en stig från sin loge, plura jonsson förmodligen hög som ett hus och jag och anna duberg visste inte ens att eldkvarn fanns. vi var typ tretton. men plura jonsson vevade med armarna och frågade om någon ville åka spårvagn, och det ville hjuljärn och alla jeansvästarna jättegärna göra.


sedan dess har jag gillat det där gubbiga bandet. jag kan alla texter och alla melodier utantill. jag blir inte ens upprörd när plura snortar kokain i göteborg på gamla dar. jag tycker det är töntigt, men jag blir inte upprörd.
upprörd blir jag däremot när samma plura får mig att misslyckas med min första bearnaise. hans kokbok "pluras kokbok" är skitbra, men bea-receptet är helt jävla värdelöst och icke-informativt.

gör det här receptet istället.
men framförallt: gör din bea själv istället för att köpa nån himla pås-sås. det är skillnad på fölk och fölk, så att säga.

bearnaise, för fyra:
smält 200 gram smör på svag värme i kastrull. bort från värmen.
finhacka 3 små schalottenlökar och lägg i en annan kastrull ihop med en stor dragonkvist (eller kanske 1-2 msk torkad), några drag med vitpepparkvarn, en halv decilter vitvinsvinäger och en halv deciliter vitt vin (alt vatten). koka upp och låt reducera till lite mindre än hälften.
ta av från plattan.
Vispa ned 3 äggulor i den lite svalnade vinägeressensen. lugnt och fint. vispa i det smälta smöret i en jämn stråle till önskad konsistens.
salta och kanske vitpeppra lite till.

och om det skär sig - gör som jag. få ett sammanbrott och skrik och svär och skyll på plura eller nån annan.
och börja om från början.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar