lördag 22 maj 2010

recept fyra: svennefilé goes deluxe (aprikos- och rosmarinfylld fläskfilé med sötpotatisgratäng)



det är lördag idag så vi känner oss lite svenniga. alltså lagar vi nåt med fläskfilé.
fläskfilé är gott, och den här har vi dessutom fått från vår mamma. det gäller bara att få den saftig, och det blir den om man gör den i ugn och låter den vila efteråt.

och - håll inte på och löjla er om att ni inte gillar frukt i mat. egentligen menar ni bara banan. men om ni är som vår storebror, som inte gillar just aprikoser, jaja ta bort dom bara och fyll filén med nåt annat. eller kom till sans och vett och inse att aprikoser och ljust kött är sjukt gott ihop.

och just det - skippa potatisen i gratängen och gör den på bara sötpotatis istället. sötpotatis är underskattat och liknar faktiskt ingenting annat i smaken. eller jo pumpa kanske, men iallafall.

du behöver för tre vanligt hungriga eller fyra lagom:

* 1 fläskfilé
* en kruka rosmarin
* tio-femton torkade aprikoser

* tre sötpotatisar stora som mindre auberginer, är de mindre än så får du köpa fler
* en stor gul lök
* fyra-fem vitlöksklyftor
* två hönsbuljongtärningar
* två stora nävar riven ost
* en stor burk creme fraiche (helst inte den smala sorten, det är mer umpf i den lite fetare)
* en skvätt matlagningsgrädde

* salt
* svartpeppar

sätt på ugnen. kanske 225 grader, jag har gasugn så jag vet inte riktigt. gratängvarmt, säger vi.
skala och skiva sötpotatisarna. skiva löken. koka sötpotatis och lök i creme fraichen och grädden i en kastrull tillsammans med buljongtärningarna i tio minuter ungefär (det gör att det går som ett svish i ugnen sen). pressa i vitlöksklyftorna, peppra lite och häll alltihop i en ugnsform. strö rikligt med riven ost över och lägg märke till att allt alltså är nästan precis som en vanlig potatisgratäng.
salta och peppra fläskfilén. mycket. helst flingsalt för det ger lite crunch. skär en djup ficka i filén och fyll den med hackade aprikoser och rosmarinkvistar från en hel kruka. skit i att hacka rosmarinen, lägg bara i hela alltet.
ta fram ditt lilla syskrin och ta ut en vanlig sytrådsrulle, trots att det känns lite konstigt. hade jag haft steksnöre hade jag tagit det, men jag har aldrig använt steksnöre i hela mitt liv. det funkar med sytråd, iallafall i ugn, jag lovar.sen finns det nåt snitsigt sätt att specialknyta kött också, men det kan inte jag. jag knyter bara ihop i ena änden, snurrar hårt och glest runt hela filén och knyter ihop i andra änden. funkar skitbra.
och så kan man bryna den ihopknutna filén i stekpanna, så den sluter sig lite liksom. glöm inte ändarna.
sen in med köttet och gratängen i ugnen. samtidigt, men i olika formar, om man har stor ugn, annars får man göra gratängen först och köttet sen.
vi hade inne vår fläskfilé i 25 minuter ungefär, sen fick den vila i folie tio minuter och det ska den göra. det kan låta lökigt men den blir saftigare då. under tiden går gratängen klart, den är färdig när den är helt deluxemjuk, nästan mosig, och osten bubbligt gyllenbrun.

skär upp filén i snitsiga sneda skivor om du vill stila. eller skär rakt av som en helt normal människa. och lägg upp gratängen bredvid.
sen kan du ju alltid piffa till det med en snitsig liten sallad vid sidan. men den får du fixa till själv.



1 kommentar:

  1. åh nomnom!
    men sen tycker jag att kanske ananas inte ska vara i maten. nej huvva ananas gör sig bäst själv.
    sen måste jag bara; alltså mitt kök ser samma ut som ditt. med skärbräda och bakom den är det massa oljor och sånt gott som man alltid behöver dutta i maten. sen har jag samma handukar också :)

    bonus:
    fruktskämt

    -hej, är det din banan?
    -nej det är någon ananas

    SvaraRadera