tisdag 22 juni 2010

recept 6: harissamarinerad lax med gurksallad, yoghurtsås och lökigt ris.




first things first: harissa är kul, snyggt och jävligt starkt. härom veckan hade jag i alldeles för mycket i en gryta och det gick knappt att äta. men i rätt mängd är harissa fenomenalt.
aldrig ätit? det är en kryddig chilihistoria, möjligen nordafrikansk, som dessutom finns i varenda mataffär nuförtiden. där står den på hyllorna, alldeles billig och glad i sin vackra lilla burk.

jag ska inte ta åt mig äran för att ha kommit på att man kan marinera fisk i harissa, det är lika bra att klargöra på en gång. förutom att man förmodligen har gjort det i, säg tunisien, de senaste 3000 åren så fick jag faktiskt idén från en kär familjemedlem. han marinerade färsk torsk (oklart om det var pk-torsk eller inte) och sotade den sen på utegrill. det var, det säger jag dig, sjukligt gott.
i min mataffär fanns det ingen vit fisk överhuvudtaget igår, om man inte räknar ett sorgligt litet paket blöta spättafiléer som gick under beteckningen "sjömat". man kan säga att jag raskt vandrade vidare till laxen.

för fyra:
  • lax, torsk eller nån annan vit fisk. så mycket man tror att man vill äta.
  • en burk harissa
  • lite olivolja
  • salt
  • peppar
det lökiga riset:
  • basmatiris eller vanligt svenneris. läs på förpackningen hur mycket. jag har ingen aning, tar alltid för mycket.
  • ett knippe färsk lök eller salladslök
  • kanske lite purjolök
  • olivolja
  • salt och peppar
yoghurtsåsen:
  • naturell yoghurt 3 %
  • två vitlöksklyftor eller en om man ska hångla
  • örtsalt
  • lite citron
  • en påse sån där färdig dressingmixpulver
gurksalladen:
  • en gurka
  • en liten rödlök
  • vitvinsvinäger
  • salt
  • socker
sätt på riset. sätt ugnen på 250 grader. stryk under tiden fiskfiléerna med harissa, lite varsamt men inte mjäkigt. det ska ändå kännas lite. salta, peppra och ställ åt sidan.
hacka salladslöken och purjon och fräs i stekpanna i olivolja tills den är glansig. stäng av värmen.
gör såsen, det vill säga: bland yoghurt och dressingpulvret, skvätt i lite citron och örtsalt tills det är gott. ställ in i kylen.
gör gurksalladen: skala med en potatisskalare eller nåt, klyv och ta ur kärnorna (kan verka hemskt förnämt men det blir så himla vattnigt alltihop annars). skär i halvmånar. skiva rödlöken tunnare än rakblad. närå. skiva tunt bara. lägg i skål och häll över två msk vitvinsvinäger, en-två nypor socker och salt. krama runt, helst med händerna, så att allt blandas och ställ in i kylen.
nu är riset klart och du är förvånad över hur snabbt allt har gått.
lägg så mycket ris du tror ni vill äta i lök-stekpannan. blanda runt löken och riset och salta lite om det behövs, kanske vill du krydda upp det med något mer - då gör du det.
under tiden ringlar du lite olja i en ugnsform och skjutsar in fisken. i min värld ska lax nästan bara in och vända, men det här är din middag också och du låter den ligga i ugnen så länge du vill.

till middagen dricker du ett glas bubbelvatten. jag är ledsen att göra dig besviken, men idag får du inte ens folköl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar